Er din vej til beslutning lang og hård eller kort og fokuseret?


Jeg er træt af mit job. Min chef er så irriterende. Jeg gider ikke sidde foran computeren hele dagen. Min løn er for dårlig. Men jeg dur jo ikke til andet. Ingen vil hyre mig. Jeg bliver nødt til at blive i jobbet. Hvad med mine kollegaer - de kan ikke klare sig uden mig. Hvad nu hvis jeg finder et andet job som ikke er ligeså godt, så kan min mand sikkert ikke lide mig mere og hvad vil mine venner så sige?

Vi mennesker udvikler os løbende og det der er rigtig for os på et tidspunkt, er ikke nødvendigvis det rigtige for os på et andet. Ofte higer vi efter en forandring, men processen kan være lang og uoverskuelig og nogle gange, så kører vi os selv så langt ned i processen, at vi aldrig når til at træffe en beslutning. Vi bliver bare ved med at køre i ring og imens vi sidder fast på det negative tanketog, så passerer den ene åbne dør efter den anden lige forbi os, uden at vi ænser det.

Når vi sidder fast i den negative tankestrøm, hvor vi kun kan se begrænsninger og udfordringer, hvor vi taler os selv ned og ikke kan tage andres hjælp eller holdninger ind, så er vi i problem 2.  Nu valgte jeg job som et problem, men det kan være alt muligt. Det jeg ofte hører som udfordringer er parforhold, tid, karriere, udseende, børn, og økonomi. Hvis Problem 2 tids- og tankemæssigt er på størrelse med en stor vandmelon, så er Problem 1 tids- og tankemæssigt på størrelse med en bordtennisblod. Problem 1 er det reelle problem - er du træt af dit job, så find et nyt eller løs problemet. Problem solved!



Bliv i Problem 2 for evigt eller træf en beslutning.

I slutningen af min gymnasietid oplevede jeg min første store personlige krise. Jeg var en mønsterelev, sød, pæn, ordentlig og med fremtiden fuldstændig planlagt. Jeg var generelt vellidt, havde gode tætte veninderelationer, en opbakkende familie og styr på kærligheden. Men så oplevede jeg at blive godt og grundig afvist af en som jeg virkelig holdt meget af. Det var en hård, kontant og overraskende afvisning, som efterlod mig dybt ulykkelig, frustreret og modløs. Alt hvad jeg havde haft af selvtillid og selvværd forsvandt som dug for solen og jeg hoppede på det negative tanketog i fuld fart. Tænkte at jeg grundlæggende var forkert; at jeg var kedelig, fordi jeg var dygtig i skolen; at jeg skulle have været vildere og drukket mere; at jeg ikke var værd at elske; at jeg ikke være lækker nok....

Sådan kørte jeg rundt på højhastighedtoget og mistede kontrollen over min egen mentale trivsel, indtil jeg træf en beslutning og sagde STOP! Satte mig ned og sagde nej, jeg vil ikke have det sådan. Dagen efter købte jeg en billet til Darwin i Australien og en retur billet fra Sydney. Så pakkede jeg rygsækken og drog alene afsted på en 4 måneders uplanlagt backpacker rejse langs Australiens østkyst. Kan tydeligt huske, da jeg sad i det store fly på vej fra København til mellemlanding i Singapore. Jeg var pakket med min ynglings bog og et kilo vingummislanger, som jeg forresten spiste på en time. Aldrig har jeg været lykkeligere - alt i mig boblende af forventning, stolthed og glæde.  Da jeg stod i Darwin lufthavn midt ude i ingenting kl. 04 så jeg for første gang, at jeg ikke havde ret i mit Problem 2, for jeg blev mødt af søde smilende mennesker, der havde lyst til at give en 19 årige pige fra Danmark både et smil og en hjælpende hånd. Sådan forsatte de 4 måneder i Australien og jeg oplevede at jeg hverken var forkert eller kedelig og at jeg ikke var afhængig af, at andre skulle skabe mit liv eller min lykke. Hvis jeg var blevet i Problem 2 og ikke havde truffet en beslutning, så var jeg sikker ikke endt med den konklusion.



Anden gang jeg for alvor hoppede på tanketoget er ikke ret lang tid siden og det blev til noget af en rutschetur, men det drejer sig om karriere og det er emnet for mit næste blog indlæg. Så læs med der :) 

Er du beslutningskompetent?

Beslutninger er mange ting. Det kan være beslutningen om, hvad man skal spise til aftensmad eller beslutningen om, om man er det rette sted i livet. 

Beslutninger kommer i alle størrelser, men ens for dem er, at du befinder dig i en situation, hvor du har flere valgmuligheder. Du er som sådan tvunget til at vælge noget til og noget fra. Du kan jo ikke både lave hakkebøf, grøntsagssuppe og pitabrød til aftensmad eller det kunne du måske godt, men det vil ikke være hensigtsmæssigt. Ligesom du ikke kan sige op på din arbejdsplads og samtidig arbejde der og det er også virkelig svært at rejse til Rom på byferie og samtidig sparre alle pengene op til et nyt køkken.  I længden bliver det simpelthen noget rod, vi bliver nødt til at træffe beslutninger i vores liv. 

Her kommer beslutningskompetencen ind - for hvordan træffer man egentlig en beslutning og hvordan lever man med den. Det er de færreste ting der her i livet, er helt sort/hvide - der er fordele og ulemper ved stort set alt. Derfor skal man kunne leve med at man, når man træffer en beslutning, både vælger noget godt til og vælger noget godt fra. 

Kendetegnet for mennesker som er beslutningskompetente, er ikke kvaliteten af de beslutninger, som de træffer. Det er den tid, som de bruger på det. 

Overvej lige engang om du har en stor beslutning, som du skal træffe i dit liv. Noget som du ikke er helt tilfreds med og som du gerne vil ændre. Hvor lang tid har du brugt på at tænke over denne beslutning? Præcis hvor mange timer har du brugt på at overveje for og imod, og på at tale med både dig selv og andre om problemstillingen? Har det gjort din beslutning nemmere? Overvej så lige, hvis du fordoblede den tid, som du allerede nu har brugt på at tænke over beslutningen, vil du så kunne træffe den? 

Det sidste vil jeg gerne svare på, for det er et helt klart NEJ. For jo mere jeg ved - jo mere ved jeg, at jeg ikke ved.

Derfor kære venner,  ligesom det er nødvendigt at træffe beslutninger, både de store og de små, så er det nødvendigt at styre din beslutningstid. Aftal med dig selv hvor lang tid du må bruge på at træffe denne beslutning. Er det indtil i morgen eller har du en uge til det?

Hernæst vær tro mod din beslutning. Når beslutningen er truffet, så gå målrettet og fokuseret ud af den vej og lad være med at tage alle overvejelserne med i bagagen.

Og sidst, men ikke mindst; husk at livet er fuld af muligheder, viser det sig at denne beslutning ikke er den rette for dig, så kan du altid træffe en ny. 

Vil du gerne være beslutningskompetent, så du kan bruge din tid på at skabe fremdrift for dig selv, så træf en beslutning og skriv en mail til birgitte@coact.dk eller kontakt mig på 20745523. Jeg glæder mig til at høre fra dig. 

Rigtig god beslutningsproces! 















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Når livet kaster udfordringer din vej

Tankens Kraft: En milepæl er nået

Indblik i en kvindes tanker - sukkerfri 2023