Lær at eje dine fejl

 

Lær at eje dine fejl

Vi laver alle fejl. Guderne skal vide, at jeg har lavet min del af fejl. Jeg har lavet små fejl, som har været nemme at rette og jeg har lavet store fejl, som har påvirket mit liv i en sådan grad, at det fuldstændig har ændret karakter. Jeg har endda lavet fejl, som har fået mig til at overveje, om jeg overhovedet havde ret til at leve længere. Den største årsag til at mennesker får stress og depression er, at de ikke har lært at håndtere fejl. Det er, at de ikke har lært at rejse sig ved den sten, som de er faldet over. 


Vi lever i en kultur, hvor fejl bliver fremhævet som noget meget negativt. I folkeskolen bliver fejl understreget med rødt og det er det første barnet tjekker, når en aflevering kommer retur. Det er det, der definerer, om barnet er lykkes med opgaven. Det betyder, at alle stræber efter at få en aflevering tilbage med 0 fejl skrevet nederst. Så ved barnet nemlig, at både mor, far og lærerne er tilfredse.  At fejle er helt fra barnsben berammet med skam. Vi skal være dygtige. Altid være dygtige. Også som voksne udstiller vi det perfekte liv, med perfekte familier, perfekt mad og perfekte job - hvis det billede krakelerer, så krakelerer vi med det. 


Da jeg for et stykke tid siden lavede et karriereskifte, som viste sig at være en kæmpe fejl, brød jeg fuldstændig sammen. Jeg havde hele livet kæmpet for at være nr. 1 på mit felt. Upåklagelige karakterer i alle mine uddannelser og store præstationer i alle mine jobs. Et sigende eksempel på mit præstations fokus er, at jeg græd hjerteskærende da jeg fik 10 ved min første eksamen i diplom i ledelse. Jeg var simpelthen så flov over min egen præstation. Det skulle have været et 12 tal, hvilket jeg så fik i de resterende eksamener. Jeg knoklede dag og nat. Karrieren gik som planlagt og pengene strømmende ind på bankkontoen - min identitet var sikret i min faglige formåen. Men pludselig, så befandt jeg mig i et job, som jeg i den grad mistrives i og jeg måtte erkende, at det var en kæmpe fejl, at jeg ikke havde undersøgt jobbet nærmere, inden jeg tiltrådte. I løbet af et splitsekund gik jeg fra at være velfungerende, til at være fuldstændig ødelagt. Pludselig gav intet i mit liv mening længere, jeg mistede al tro på egne evner og jeg ønskede ikke længere, at leve. Jeg kunne ikke håndtere at have fejlet. Jeg kunne ikke håndtere, at andre mennesker skulle vide, at jeg havde lavet en fejl. Hvad ville de tænke om mig? Hvordan skulle jeg nogensinde kunne se nogen i øjnene igen? Hvordan skulle jeg kunne respektere mig selv igen? 


Jeg havde nu to muligheder. Enten kunne jeg opgive alt - mine drømme, min familie, mig selv og livet. Ellers kunne jeg håndtere den situation, som jeg nu stod i. 


Efter lange overvejelser valgte jeg mulighed nr. 2, men da jeg ikke havde lært at håndtere fejl, så måtte jeg starte med det. 


Så jeg begyndte at studere - og dette er hvad jeg nåede frem til:


Fejl er uundgåeligt for ethvert levende menneske

Det er menneskeligt at fejle. Alle mennesker som sætter sig selv i spil, vil på et eller andet tidspunkt fejle. 


Da jeg ramte bunden havde jeg oplevelsen af, at alt hvad jeg havde lavet indtil nu var spildt, men det er langt fra rigtigt. Jeg har igennem mine studier og mit arbejde lært og opnået rigtig meget. Listen af succeser er betydelig længere end listen af fejl.  Også min tid på den nye arbejdsplads, har lært mig rigtig meget. 


Fokuser på processen og på at det du har lært og opnået i processen.

Når du flytter fokus fra slutmålet og over på processen, så begynder du, at få øje på alle de fantastiske ting, som er sket i dit privatliv og i dit arbejdsliv. Når du retter dit fokus på alt det, som du har lært, på alle de udfordringer som du har overkommet og på alle de resultater, som du har skabt, så får du får øje på den udvikling, som du har gennemgået og den læring, som du har fået med dig. Du bliver bevidst om, at du er en anden og mere kompetent person, netop fordi du har udfordret dig selv. At du har fejlet betyder intet. Det der betyder noget er, om du formår at tage læring ud af dine fejl og om du formår, at gøre dine fejl til en vej til personlig og faglig udvikling. Hvis du gør det, så rejser du dig som en stærkere og mere kompetent person, end du var, da du faldt. Husk, at du ved at fejle og ved at lære af fejlen er blevet klogere og bedre. Det handler altså om at hæve sig op i metaperspektiv og se det hele billede. Du er mere end fejlen - du er meget mere. 


Tag ansvar for dine fejl 

Første skridt på vejen til at håndtere fejl hensigtsmæssigt er at eje fejlen. Det er altafgørende, at du tager ansvar for dine fejl. Hvis du tænker, at andre er skyld i at du fejlede, så har du ingen motivation for at lære af fejlen, for så er det jo ikke dig, der skal ændre dig. Så er det de andre, der skal lave sig om. Med den holdning så misser du en unik læringsmulighed og tro mig, det er ligesom at tisse i bukserne. Det føles måske let, rart og varmt i øjeblikket, men det bliver hurtigt besværligt, koldt og klamt. Det eneste du opnår er, at løbe ind i de samme udfordringer om og om igen. Det er som en ond cirkel, der aldrig slipper sit greb i dig. Hvis du oplever gang på gang at løbe ind i mennesker, som gør livet besværligt for dig og du ikke rigtig synes at dine projekter lykkes, så overvej om det er dem der skal ændre sig, eller om det er dig, der har overset en læringsmulighed. Det er menneskeligt at fejle, men det er kujonagtigt at fralægge sig ansvaret, så lad være med at give andre skylden. Kun ved at erkende at du har lavet en fejl, kan du erkende og lukrere af, at du er blevet klogere. Ej fejlen og vær stolt af læringen. 


Fokuser på dig og ikke på hvad andre mennesker tænker om dig.

Det ville være fantastisk, hvis alle mennesker var vilde med en. Hvis de syntes, at du er det mest vidunderlige menneske i verden og at alt hvad du gør giver mening. Men sådan er det ikke. Vi mennesker er forskellige og vi er skåret af vores erfaringer, vores relationer, vores interessefelter samt af de kontekster, som vi befinder os i. Så at gøre alle tilfredse er en umulig opgave. I stedet så kan du stræbe efter at gøre dig selv tilfreds. Et vigtigt skridt dertil er, at finde balancen mellem fokus på fejl og fokus på succeser. Du skal erkende og tage ansvar for dine fejl, men du skal også erkende og tage ansvar for dine succeser. Du er et menneske med mange aspekter og du er ikke defineret af hvad andre tænker om dig. Frygt og udvikling går hånd i hånd. Der er mennesker, der pendler 2 timer til og fra et arbejde, som de hader. Men selvom de har andre drømme, så er tanken om at gøre noget andet end det de plejer, så overvældende og skræmmende for dem, at de vælger at blive i det kendte, også selvom det langsomt nedbryder dem. Så hvis du tror, at alle vil have hænderne op over hovedet i jubel, når du kommer med en ny idé, så kan du godt tro om. Men det betyder ikke, at det ikke er en god idé og det kan også sagtens være, at de vil have hænderne op over hovedet på et senere tidspunkt, men først så skal du tro på dig selv og tro på din proces. Det er ikke vigtigt, at lykkes første gang og det er heller ikke vigtig, om du har et jubelkor ved siden af dig, men det er vigtigt at være vedholdende og at tale pænt til dig selv - også i modgang. Ligegyldigt hvor mange gange du fejler og hvor meget modstand du møder, så er du stadig dit kompetente jeg og du har stadig værdi. Hvis du husker det, så skal du nok nå dit mål før eller siden. 



Tilgiv dig selv og andre

Død er ikke den største tragedie i livet. Den største tragedie er det der dør i os, mens vi stadig lever. Det kan ske at vi fejler på en måde, så det skader andre. F.eks. så havde min job fejl konsekvenser for familiens økonomi og hermed på vores livsstil. Jeg havde med mit valg egenhændigt forringet min families levestandard. Det kunne jeg slet ikke håndtere. Jeg bankede konstant mig selv i hovedet med selvbebrejdelser og skyldfølelse. Mens jeg var fuldt optaget af mit selvpineri, så forværrede situationen sig. Det var først, da jeg var færdig med det og i stedet rettede mit fokus på mine store menneskelige og faglige kompetencer, at det ændrede sig. Jeg blev nødt til at tilgive mig selv for min fejl og jeg blev også nødt til at rette fokus væk fra de mennesker, der ikke formåede at få det bedste frem i mig. Det var nødvendigt for at jeg igen kunne skabe progression. At tilgive er ikke det samme som at glemme. Det betyder blot, at du accepterer dit nye ståsted og at du ikke længere lider. Tilgivelse giver dig overskud  til at se muligheder frem for begrænsninger og evnen til aldrig at se ned på nogen, med mindre det er for at hjælpe dem op. 


Læringen er lig med udvikling

Tillykke med at du har fejlet! Du er nu et nyt og bedre menneske. Du er mere vidende og du er meget mere menneskelig kompetent. Du har lært i livets skole. Nu skal du blot bruge dine nye kompetencer og glæde dig til næste fejl og hermed til næste udviklingsmulighed. Den fejl som næsten slog mig ihjel, har vist sig at være min redning. Jeg havde ikke søgt ny banebrydende viden, jeg havde ikke skabt et helt nyt unikt koncept og jeg ville aldrig have turde starte egen virksomhed, hvis jeg ikke var blevet tvunget til at gå på selvransagelse. Jeg lever ikke længere i fremtiden og jeg er ikke mere afhængig af at følge en prædefineret karrierevej. Jeg har fuldstændig fokus på at skabe kvalitet i hver en opgave, som jeg påtager mig og jeg er åben for de muligheder, som præsenterer sig. Jeg er ikke bange for at fejle længere, for selv om jeg ved at det gør pokkers ondt, så ved jeg også, at det gør så guddommeligt godt på sigt.. 


Og ved du hvad min vigtigste læring er?


Jeg har mødt de mest fantastiske mennesker på min vej, og de kan godt lide mig selvom jeg har lavet fejl. De kan faktisk bedre lide mig nu, hvor jeg erkender, at jeg blot er et menneske. Et innovativt, humørfyldt, faglig dygtig, stræbsomt, resultatorienteret, omsorgsfuldt menneske, som er i konstant udvikling. Men stadig kun et menneske.



Rigtig god fornøjelse med din læringsproces. 





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Når livet kaster udfordringer din vej

Tankens Kraft: En milepæl er nået

Indblik i en kvindes tanker - sukkerfri 2023