Lær ikke at tage alt personligt.



Hvis du har været ude og flyve,

så ved du, at stewardessen inden afgang fortæller dig,

at i tilfælde af uheld,

så skal du påføre dig selv iltmasken

inden du hjælper andre.

Nogle gange så ville jeg ønske, at jeg var en stabil størrelse. At mit humør altid var stabilt godt og at mine tanker konstant var rationelle. Nogle gange så ville jeg ønske, at jeg ikke følte så dybt og elskede så meget. At jeg var som en flad linje uden de store krusninger. Så ville ingen kunne ramme mig og jeg ville være modstandsdygtig over for alle forventninger, blik, kommentarer og meninger - og jeg ville kunne navigere upåvirket i alle kontekster. Jeg ville være som en kold mur - intet vil kunne nå ind til mig. Jeg ville gå mine egne veje, uden empati og blik for læring. Jeg ville ikke være menneske….

Men du er et menneske. Du er dit eget jeg. Du har din egen krop, din personlighed og din frie vilje. Du er et unikum. Der er ingen, som er præcis som dig.

Den ubevidste påvirkning

Alle mennesker som du interagerer med har mulighed for at påvirke dig. En positiv kommentar kan booste din selvtillid og give dig energi til at præstere endnu bedre. Den kan ændre din kropsholdning, løfte dit blik og give dig energi. På samme måde kan en negativ kommentar være ødelæggende for din motivation, din selvtillid og dit selvværd. Den kan gøre dig usikker.  

Jeg ved, at jeg kan løfte hvem som helst, når jeg sætter mig for det. Når jeg flytter fokus fra mig selv og ud mod den person, som jeg taler med. Når jeg leder med lys og lygte efter den persons muligheder, kompetencer og forcer og jeg med indlevelse og nærvær, gør personen bevidst om disse. Når jeg fanger en fremmeds blik og smiler varmt, blot med det formål, at skabe et øjebliks håb og glæde i en ven, som jeg ikke har mødt endnu. Så ændres denne persons selvbillede og hermed handlingsmuligheder til det positive. 

På samme måde, så kan jeg påvirke en persons dag negativt.  Hvis jeg lader en dårlig fornemmelse i kroppen påvirke min kommunikation. Så kan jeg med en enkelt sætning overfører min dårlige følelse til den jeg kommunikerer med og straks så ændres dennes humør.

Magten til at påvirke har vi alle sammen. Det er det nemmeste i verden at smide en kommentar og herved påvirke en anden. Til gengæld så er det ikke let at modtage en kommentar på en mental hensigtsmæssig måde. Det kræver nemlig både opmærksomhed og bevidsthed.

Negative udmeldinger

Jeg har utallige gange hørt, at jeg ikke ikke vil komme til at lykkes med min virksomhed. At en kvinde fra Thy, da ikke kan udvikle sit eget koncept og komme ind og arbejde med de store og selvom jeg viser virkelig gode resultater, så får jeg at vide, at det godt kunne være bedre, eller at det skal jeg ikke forvente fortsætter. Hver gang, at jeg bliver mødt på den måde, så ryger jeg, mod bedre vidende, lige hjem og bruger 2 timer på desperat at lede efter stillinger på Jobindex. For de har nok ret alle de andre. De kender mig åbenbart bedst. De har tydeligvis et blik ind i min fremtid, som jeg ikke har. 

Men her kommer så lidt nyttig viden. Andre mennesker har ikke et blik ind i fremtiden og de kender dig ikke bedst! De taler udelukkende ud fra deres forståelsesverden og den er ikke den samme som din. Den eneste der kan påvirke din fremtid, det er dig - og det starter med det, som du tænker lige nu. 

Ubevidste grundlæggende overbevisninger

Fra vi er 0 til cirka 7 år bliver vores underbevidsthed skabt. Det er der, hvor vi gemmer vores grundlæggende overbevisninger. Når man er et lille barn, så ser man på det, som forældrene gør og siger verbalt og nonverbalt, som den skinbarlige sandhed. Hvis f.eks. dine forældre har fortalt dig, at du skal spise op ved hvert måltid, så ligger det dybt i dig, at det er forkert at efterlade mad på din tallerken. Du lærer altså, at det er vigtigere ikke at efterlade mad på tallerken end at mærke efter, om du er mæt. Fra 7 års alderen og op, så skaber vi vores bevidsthed. Den skabes ud fra den viden, som vi tilegner os og de erfaringer, som vi gør os.  Det er der, vi har fornuften og vores bevidste tanker. Lad os nu sige, at du som voksen vil på slankekur og du ved med din fornuft og din viden, at du vil få de bedste resultater med din slankekur, hvis du spiser mindre. Men så sidder du ved det selskab, hvor du får serveret portionsanrettet mad. Selvom du ved, at du ikke burde spise op, så gør du det alligevel - ganske enkelt fordi dine grundlæggende overbevisninger fortæller dig, at det skal du. Du har nemlig lært, da du var helt lille, at det er det rigtige at gøre. Der er altså et paradigme mellem dit bevidste sind og dine grundlæggende overbevisninger. Når det sker, så vinder dine grundlæggende overbevisninger altid - medmindre du er bevidst om dem og du lærer, hvordan du ændrer dem.  

Vaner opstår af dine grundlæggende overbevisninger. Når du tilgodeser dine grundlæggende overbevisninger - gode som dårlige -  så har du det følelsesmæssigt godt. Det er derfor, at det giver et øjebliks ro og tilfredsstillelse at spise alt maden, selvom du godt ved, at det ikke er godt for dig. 

Din modtagelse af andres kommunikation til og om dig afhænger ligeledes af, hvilke grundlæggende overbevisninger, som du bærer med dig - og i særdeleshed af, om du er bevidst om dem.  Hvis du er det, så kan du nemlig lære, at ændre din påvirkningsgrad. 


Dette leder os hen til indlæggets overskrift “Lær ikke at tage alt personligt”.


Vi mennesker er nok født ind i den samme verden, men vi er ikke opvokset ens, lever ikke ens liv og vi har ikke de samme værdier, ønsker og drømme. Vi er forskellige og derfor sætter vi også pris på forskellige ting. Nogle mennesker synes ikke, at de lever det liv, som de gerne vil og det kan komme til udtryk i deres måde at møde andre i kommunikationen på. Det kan også være, at deres grundlæggende holdninger og målkrav er forskellige fra dine, hvilket kommunikationen vil bære præg af.


Det er nemlig sådan, at det vi kommunikere altid tager udgangspunkt i os selv. Vi kan simpelthen ikke andet. Derfor kan du ikke antage, at du fuldt ud forstår den kritik, som kommer din vej. Du bliver nødt til at erkende, at den person som sender kritikken afsted befinder sig i en anden forståelses verden end du gør. Du bliver derfor nødt til at spørge undersøgende ind til kritikken for virkelig at forstå baggrunden for den. Herefter kan du tage stilling til, om du vil tage dig af den og måske lære af den, eller om du bare vil acceptere, at du på dette punkt er uenig med et andet menneske. Hvilket er helt ok. Ligegyldigt hvad, så handler det ikke om dit personlige jeg. Det handler altid om det fælles tredje. F.eks. kan I have forskellige holdninger til politik, men det gør ingen af jer forkerte, det betyder bare, at I ser forskelligt på politik. Der er derfor ingen grund til at blive negativ følelsesmæssigt påvirket af uoverensstemmelsen og der er heller ingen grund til at lade det påvirke dit positive selvbillede. Heller ikke selvom personen som du kommunikerer med bruger udtryk, som “du er….”. For husk; kun du ved, hvordan du er. 


Hvis du virkelig vil lære ikke at tage alt personligt, så kan du tage et år som fodbolddommer. Så kan du stå på banen og modtage alle mulige angreb og øve dig i ikke at tage det personligt. For, kære læser, det handler ikke om dig - det handler altid om den der kommunikerer.


Hvis du ikke har lyst til at være fodbolddommer, så kan du forsøge dig med aktiv lytning. Aktiv lytning handler om at sætte dine egne tanker og holdninger på pause og lytte aktivt til det der bliver sagt.


Når man lytter aktivt, så stiller man spørgsmål som sikrer, at man har forstået det, der bliver sagt. Det er ikke med fokus på at finde løsninger eller at bidrage med egne konklusioner. Formålet er udelukkende at høre og forstå hvad den anden siger og at undersøge hvorfor personen siger dette og hvad person gerne vil opnå med kommunikationen. I aktiv lytning trækker du kommunikationen væk fra dig selv og ind mellem jer. Du lytter altså så objektivt som muligt. Du går så at sige på opdagelse i en anden person uden at dømme. 


Selvværd og selvtillid

Du vil altid møde mennesker, som mener noget andet end dig. I nogens øjne er jeg en pæn kvinde. I andres øjne er jeg for tynd. I nogens øjne er det ok, at arbejde meget. I andres øjne er man ikke en ordentlig kvinde og mor, når man driver virksomhed. Hvis jeg skulle gøre alle glade og tilfredse, som ville jeg løbe spidsrod i mellem alle holdningerne og tabe mig selv i processen. Jeg ville ikke ane, hvem jeg er selv er. Jeg ville blive dybt ulykkelig, for det er umuligt at gøre alle tilfredse. 

Du bliver nødt til at oparbejde et selvværd, som gør dig i stand til grundlæggende at synes, at du selv er ok. Du bliver altså nødt til at være tilfreds med dig selv og med din proces, uanset hvad andre mener.


Jeg begyndte indlægget med at skrive, at jeg ville ønske at jeg var en stabil størrelse. Det vil jeg på ingen måde ønske. Jeg elsker at føle dybt og inderligt. Jeg elsker at have et drive, der altid fører mig fremad. Jeg sætter pris på at kunne mærke smerten i livet og kunne identificere hvad den fortæller mig og ændre i henhold til dette - og hvis jeg ikke er i stand til det, så gør den ihvertfald mig klogere på mig selv. Jeg er langt fra perfekt, men det er heller ikke målet. Målet er at vide, at følelserne ikke definerer mig. Det er at være taknemmelig for den interaktion, som jeg er så heldig at have med andre mennesker og vide at hvis kommunikationen påvirker mig negativt, så kan jeg kontrollere det. 


Gør dig selv en tjeneste. Næste gang du modtager en kommentar, som gør dig ked af det. Næste gang du hører noget som påvirker dig negativt. Så brug 5 minutter på at overveje, om det skal have lov til at ødelægge din dag. Overvej om det skal have lov til at påvirke dit humør og dit selvbillede. Hvis du synes, at det skal det og du insisterer på at tage den direkte vej ned i kulkælderen, så go for it. Men du skal vide, at det er din beslutning. Det er ikke kommentarens skyld, for det er udelukkende dig der bestemmer, hvordan du vil lade dig påvirke af den. 


Jeg siger ikke, at det er let. Det er jo det, som jeg bruger en hel proces på at lære mine kunder. Jeg siger bare, brug lige 5 minutter på at overveje hvem der har magten i dit liv. Er det dig? Eller er det de andre, som lever i en helt anden personlig verden? 


Husk, at kun du definerer dig! 



En professor tog en 1000-kroneseddel frem og spurgte:


"Hvor meget er denne 1000-kroneseddel værd?

Og publikum svarede enstemmigt: "1000 kr."

Manden krøllede derefter 1000-kronesedlen sammen, trådte på den og spurgte igen: 

"Hvor meget er denne 1000-kroneseddel værd NU?

Og publikum svarede enstemmigt igen: "1000 kr."

Hvortil manden svarede:

"Hvorfor, hvis denne 1000-kroneseddel ikke mister sin værdi, føler du så, at du har mistet din værdi, bare fordi nogle har kritiseret dig, trådt på dig eller sagt nej til dig?

Uanset hvad du bliver udsat for i dit liv, eller hvad andre gør mod sig, så har du stadig den samme værdi .

Du er dig og du skal passe på dig. Du kan ikke forvente, at andre skal gøre dig glad og tilfreds. Det er din egen opgave. Du bliver nødt til at starte med at gøre dig selv bevidst om, hvad der skaber kvalitet i din dag, hvad du elsker at lave og hvad du vil prioritere i dit liv, så du kan gøre mere af det. Det er fantastisk, at du har nogen i dit liv, som forventer noget af dig og som synes at du er værd at kommentere på, men det kan ikke være dit livsmål, at leve op til andres forventninger, så bliver du alt for sårbar. Du må ikke lade dig presse til at agere på en bestemt måde eller have bestemte holdninger. 

Hvis folk kun kan lide dig, hvis de kun kan elske dig, hvis du passer ind i deres kasse, så lov mig at du træder et skridt tilbage og at du træder et skridt ind i dig selv og mærker efter om det er det værd. Lov mig, at du ikke taber dig selv i processen med at vinde andres anerkendelse.

Vær glad på dine egne præmisser, så kan du nemlig med overskud være der for både dig selv og for andre. 

Hvis det er svært, så hjælper jeg dig gerne i Co:Act. www.coact.dk

Du kan godt. Jeg tror på dig!








 






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Når livet kaster udfordringer din vej

Tankens Kraft: En milepæl er nået

Indblik i en kvindes tanker - sukkerfri 2023