Tankens Kraft: En milepæl er nået

 

I går skete der noget stort for mig. Jeg fik mit helt eget foredrag på et teater. Jeg har flere gange holdt Keynote Speaks for erhvervsledere, men det er første gang, at jeg holder et foredrag, som alle kan komme ind og se - og jeg glæder mig helt vildt!


Jeg har aldrig drømt om at være den, der står på en scene. Til gengæld har jeg altid vidst, at jeg elsker at gøre mennesker lykkeligere og mere magtfulde i deres eget liv. Det har jeg ubevidst og bevidst altid søgt efter at gøre. Men det er først nu, at jeg har modet til at træde op på en scene i en setting, som ikke er erhvervsrettet - og det er der en meget konkret årsag til.


Jeg har altid været faglig dygtig, men i mit barne- og tidlige ungdomsliv gav det mig flere problemer end anerkendelse. Selv om jeg var en stille pige, som ikke gjorde nogen fortræd, blev jeg mobbet ret voldsomt i folkeskolen. Jeg lærte hurtigt, at det var farligt at være lidt anderledes. Følelsen af, at det kan være farligt og føre til udskamning og adskillelse fra flokken, hvis man skiller sig ud, sidder stadig i mig. Derfor er frygt og nedsættende tanker altid det første, der kommer op i mig, når jeg skal stå frem - men jeg er ikke bange for disse følelser mere, og jeg lader dem ikke længere styre mine handlinger. Jeg kan og vil ikke slette fortiden; den har givet mig erfaringer og læring, og den er min baggrund for at udvikle mig til den, jeg er i dag.


Når de negative tanker dukker op, håndterer jeg dem ved at blive bevidst om, at de er der. Herefter møder jeg mig selv med omsorg og forståelse for, at baggrunden for frygten skal findes i fortiden og ikke i nutiden. Alt dette tager kun få sekunder, fordi jeg ved præcis, hvilke teknikker jeg skal bruge til at tage kontrollen over de negative tanker. Hurtigt bliver den frygtsomme følelse afløst af glæde, forventning og indre ro - og så er jeg klar til at møde de mennesker, jeg skal tale med, med tryghed, nærvær og de bedste intentioner.


Jeg lader altså ikke de negative tanker få kontrollen over mit sind, mit humør og mine handlinger. Men hvorfor overhovedet gøre det? Hvorfor ikke bare lade være? Jeg behøver jo ikke at dele min viden med nogen. Jeg kunne bare lukke mig inde i min egen lille verden. Så ville jeg ikke udfordre mig selv, og jeg ville ikke trigge gamle traumer.


Vi mennesker gør aldrig noget uden, at vi selv får noget ud af det. Det gælder i alle livets forhold - også når du på en eller anden måde skader eller nedsætter dig selv, eller når du, som jeg, stiller dig på en scene for at belyse livets dybere aspekter for en gruppe interesserede mennesker. Os, der er opvokset i Danmark, kender til Janteloven, den lov, der siger, at “du ikke skal tro, at du er noget". Den fortsætter i en skrækkelig retning, men det vil jeg ikke opremse her, for den fortjener ikke opmærksomhed.


Den tanke, som Janteloven repræsenterer, er til stede som en ubevidst overbevisning i de fleste af os - ganske enkelt fordi den ligger i vores kultur og derfor i vores måde at møde hinanden på. Det er en af årsagerne til, at det faktum, at vi “aldrig gør noget, uden at vi selv får noget ud af det", klinger negativt for os.


Men er det negativt? Er det så slemt, at vi også selv får noget ud af det, vi gør?


Skal vi være selvopofrende for at være gode mennesker, eller er det okay, at vi både vil gøre noget godt for andre OG for os selv?


Hvis du skader eller nedsætter dig selv for bevidst eller ubevidst at søge omsorg og kærlighed, så er det selvfølgelig ikke en hensigtsmæssig måde at opnå omsorg og kærlighed på. Men intentionen om at ville elske og elskes tilbage er både forståelig og helt okay. Det er dog bedre, at du finder en anden vej til det. Det kan du med fordel lære eller selv udforske.


Hvis din intention er, at du vil dele din viden og erfaringer med andre, så de kan leve et liv med glæde, tilfredshed og trivsel, så er det vel okay, at du selv i processen udvikler dit mod til at stå frem og glædes ved at se andre få det bedre på grund af din indsats.


Jantelovens grumme stemme eller mobning er bare nogle af de ting, der ubevidst kan påvirke os. Vi har masser af erfaringer og ting, der er blevet fortalt os igennem tiden, som vi ubevidst lader påvirke vores tanker og handlinger. Men det behøver de ikke at gøre i al evighed. Når du bliver bevidst om, hvilke grundlæggende overbevisninger du lader påvirke dine tanker, følelser og handlinger, så kan du beslutte, om du vil ændre dem - og det er i den beslutning, du finder magten til at tage kærligt vare på dit eget liv. Det er her, processen begynder med at lære at hvile i dig selv og virkelig helt ind i sjælen have det godt.


Alle er værdifulde, og det gælder også dig. Alle har ret til at stræbe efter at være lykkelige og leve deres bedste liv - det gælder også dig. Ingen bliver gladere af, at du sætter dit lys under en skæppe. Lad i stedet andre vokse i dit lys. Det gavner både dem og dig.


Dine tanker skaber dine følelser, som manifesterer sig i handlinger. Det er det, der skaber dit liv - både dit indre og dit ydre liv. Din lykke er kun et tankeskifte væk. Grib magten og mærk magien udfolde sig.


Vi ses til “Tankens Kraft” den 8. oktober 2024 på Limfjordsteatret i Thisted! ✨










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Når livet kaster udfordringer din vej

Indblik i en kvindes tanker - sukkerfri 2023